Garanciális feltételek
A jótállási jegyet a termék átvételét követően a számlaküldés után online küldjük a rendelésben megadott email címre. Kérjük tájkozódjon, hogy milyen jótállási feltételek vonatkoznak a magánszemélyekre valamint a céges vásárlásokra:
TÁJÉKOZTATÓ A JÓTÁLLÁSI JOGOKRÓL
"A Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: „Ptk.”) a
fogyasztó fogalmát leszűkítette kizárólag olyan természetes személyekre, akik
szakmájuk, önálló foglalkozásuk vagy üzleti tevékenységük körén kívül járnak el.
Ehhez kapcsolódó szintén fontos változás, hogy bevezetésre került a vállalkozás
fogalma is, melyet a törvény a fogyasztó „ellentéteként” definiál: vállalkozásnak
tehát a szakmája, önálló foglalkozása vagy gazdasági tevékenysége körében eljáró
személy minősül. A hivatkozott változásokat a Ptk. 8:1. § (1) bekezdésének 3. és 4.
pontjaiban találja meg.
Amennyiben Ön vásárlásakor ÁFA-s számlát kér – azaz gazdasági tevékenysége
körében vásárol – vállalkozásnak minősül, ami alapján a vonatkozó jogszabályok
szerint a fogyasztókhoz képest kevesebb szavatossági igényérvényesítési
lehetősége van.
Jótállási jegyet a jogszabályon alapuló jótállás esetében, az egyes tartós fogyasztási
cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX.22.) Korm. rendeletnek
(a továbbiakban: „Rendelet”) megfelelően köteles Társaságunk kiállítani. A
Rendelet 1.§ (2) bekezdése alapján azonban a jótállási igényt csak fogyasztó
érvényesíthet, vállalkozás nem: „A jótállásból eredő jogokat a fogyasztási cikk
tulajdonosa érvényesítheti, feltéve, hogy fogyasztónak minősül.” Ezért, ha valaki
ÁFA-s számla igényét jelzi, annak Társaságunk a jogszabály erejénél fogva nem
adhat jótállási jegyet.
Vállalkozásként, amennyiben Társaságunknál hibás terméket vásárol, a Ptk.-ban
Bi Market Kft 1/5 Rendelések automatizált, digitalizált kiszolgálása: CloudERP.hu
foglalt kellékszavatossági jogát érvényesítheti a vásárlástól számított 1 éves
elévülési határidőn belül. Vállalkozásként ezt a jogát úgy tudja érvényesíteni, ha
bizonyítja, hogy a hiba oka már a vásárláskor megvolt a termékben és ezt nem a
rendeltetésellenes használat okozta. Ennek bizonyítására független szakértői
vélemény bekérése szükséges."
A jótállás időtartama a fenti PTK szerint fogyasztók részére:
a) 10 000 forintot elérő, de 250 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év,
b) 250 000 forint eladási ár felett három év. E határidők elmulasztása jogvesztéssel jár.
A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe
helyezést a Szolgáltató vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik.
Amennyiben a fogyasztó a fogyasztási cikket az átadástól számított hat hónapon túl helyezteti
üzembe, akkor a jótállási határidő kezdő időpontja a fogyasztási cikk átadásának napja. A
fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint a Szolgáltató székhelyén, bármely
telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál
közvetlenül is bejelentheti.
Nem tartozik jótállás alá a hiba, ha annak oka a termék fogyasztó részére való átadását
követően lépett fel, így például, ha a hibát
- szakszerűtlen üzembe helyezés (kivéve, ha az üzembe helyezést a vállalkozás, vagy annak
megbízottja végezte el, illetve ha a szakszerűtlen üzembe helyezés a használati-kezelési
útmutató hibájára vezethető vissza)
- rendeltetésellenes használat, a használati-kezelési útmutatóban foglaltak figyelmen kívül
hagyása,
- helytelen tárolás, helytelen kezelés, rongálás,
- elemi kár, természeti csapás
okozta.
A jótállásból eredő jogok a jótállási jeggyel érvényesíthetőek, amelynek nem tehető feltételévé
a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása.
Jótállás keretébe tartozó hiba esetén a fogyasztó
- elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a
választott jótállási igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a vállalkozásnak a másik jótállási
igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe
véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a
jótállási igény teljesítésével a fogyasztónak okozott érdeksérelmet.
- ha a vállalkozás a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének megfelelő
határidőn belül, a fogyasztó érdekeit kímélve nem tud eleget tenni, vagy ha a fogyasztónak a
kijavításhoz vagy a kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt, a fogyasztó – választása szerint – a
vételár arányos leszállítását igényelheti, vagy elállhat a szerződéstől. Jelentéktelen hiba miatt
elállásnak nincs helye.
A fogyasztó a választott jogáról másikra térhet át. Az áttéréssel okozott költséget köteles a
vállalkozásnak megfizetni, kivéve, ha az áttérésre a vállalkozás adott okot, vagy az áttérés
egyébként indokolt volt.
Ha a fogyasztó a termék meghibásodása miatt a vásárlástól (üzembe helyezéstől) számított
három munkanapon belül érvényesít csereigényt, a vállalkozás nem hivatkozhat aránytalan
többletköltségre, hanem köteles a terméket kicserélni, feltéve, hogy a meghibásodás a
rendeltetésszerű használatot akadályozza.
Törekedni kell a 15 napra
A fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó
Bi Market Kft 2/5 Rendelések automatizált, digitalizált kiszolgálása: CloudERP.hu
szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM
rendelet 5. §-a alapján a Szolgáltatónak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést
legfeljebb 15 napon belül elvégezze. Ha a kijavítás vagy a kicserélés időtartama a 15 napot
meghaladja, akkor a Szolgáltató a fogyasztót tájékoztatni köteles a kijavítás vagy a csere
várható időtartamáról. A tájékoztatás a fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén, elektronikus
úton vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más módon történik.
Ha kiderül, hogy nem javítható a termék
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk első alkalommal történő javítása során a
vállalkozás részéről megállapítást nyer, hogy a fogyasztási cikk nem javítható, a fogyasztó
eltérő rendelkezése hiányában a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül
kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a jótállási
jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének
megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján
kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó
részére visszatéríteni.
Ha negyedszer is elromlik a termék
Ha a jótállási időtartam alatt a fogyasztási cikk három alkalommal történő kijavítást követően
ismét meghibásodik, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozás köteles a
fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk kicserélésére nincs
lehetőség, a vállalkozás köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által
bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános
forgalmi adóról szóló törvény alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat
nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
Ha nem sikerül 30 napon belül kijavítani
Ha a fogyasztási cikk kijavításra a kijavítási igény vállalkozás részére való közlésétől számított
harmincadik napig nem kerül sor, – a fogyasztó eltérő rendelkezése hiányában – a vállalkozás
köteles a fogyasztási cikket a harmincnapos határidő eredménytelen elteltét követő nyolc
napon belül kicserélni. Ha a fogyasztási cikk cseréjére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a
jótállási jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk
ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton – az általános forgalmi adóról szóló törvény
alapján kibocsátott számlán vagy nyugtán – feltüntetett vételárat a harmincnapos kijavítási
határidő eredménytelen elteltét követő nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.
A jótállási kötelezettség teljesítésével kapcsolatos költségek a vállalkozást terhelik.
A rögzített bekötésű, illetve a 10 kg-nál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi
csomagként nem szállítható terméket – a járművek kivételével – az üzemeltetés helyén kell
megjavítani. Ha a javítás az üzemeltetés helyén nem végezhető el, a le- és felszerelésről,
valamint az el- és visszaszállításról a forgalmazó gondoskodik.
A jótállás nem érinti a fogyasztó jogszabályból eredő – így különösen kellék- és
termékszavatossági, illetve kártérítési – jogainak érvényesítését.
Fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák
mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti.
A jótállási igény a jótállási jeggyel érvényesíthető. Jótállási jegy fogyasztó rendelkezésére
bocsátásának elmaradása esetén a szerződés megkötését bizonyítottnak kell tekinteni, ha az
ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot - az általános forgalmi adóról szóló törvény alapján
kibocsátott számlát vagy nyugtát - a fogyasztó bemutatja. Ebben az esetben a jótállásból
eredő jogok az ellenérték megfizetését igazoló bizonylattal érvényesíthetőek.
A fogyasztó a kijavítás iránti igényét választása szerint a vállalkozás székhelyén, bármely
telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál
közvetlenül is bejelentheti.
Bi Market Kft 3/5 Rendelések automatizált, digitalizált kiszolgálása: CloudERP.hu
Fogyasztási cikk megfelelő üzembe helyezése vagy annak üzemben tartása érdekében
támaszthatók speciális követelmények (például időszakos felülvizsgálat) a fogyasztóval
szemben, feltéve, ha a megfelelő üzembe helyezés vagy üzemben tartás más módon nem
biztosítható, és a követelmény teljesítése nem jelent aránytalan terhet a fogyasztó számára.
Felhívom a figyelmét, hogy a Fogyasztó ugyanazon hiba miatt kellékszavatossági és jótállási
igényt, valamint termékszavatossági és jótállási igényt egyszerre, egymással párhuzamosan is
érvényesíthet. Ha viszont a Fogyasztó egy adott hiba miatt egyszer sikerrel érvényesítette
hibás teljesítésből eredő igényét (például a vállalkozás kicserélte a terméket), ugyanezen hiba
tekintetében más jogi alapon erre már nem tarthat igényt.
Fogyasztó az alábbi javítószolgálat(ok)nál (szerviznél) közvetlenül is érvényesítheti kijavítási
igényét: [1]
Az aktuális szerízek elérhetőségét a gyártó által a termékhez csomagolt papír alapú
dokumentumban is elérheti.
A vállalkozás a minőségi kifogás bejelentésekor a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés
keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények intézésének eljárási
szabályairól szóló 19/2014. (IV. 29.) NGM rendelet (a továbbiakban: NGM rendelet) 4. §-a
szerint köteles – az ott meghatározott tartalommal – jegyzőkönyvet felvenni és annak
másolatát haladéktalanul és igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére bocsátani.
A vállalkozás, illetve a javítószolgálat (szerviz) a termék javításra való átvételekor az NGM
rendelet 6. §-a szerinti elismervény átadására köteles.
[1] A jótállási kötelezettség teljesítése azt a vállalkozást terheli, amelyet a fogyasztóval kötött
szerződés a szerződés tárgyát képező szolgáltatás nyújtására kötelez.
Minden általunk forgalmazott termék rendelkezik annak forgalomba hozatalához szükséges engedéllyel, minősítéssel. Minden esetben magyarországi hivatalos gyári, képviseleti beszerzési forrásból származnak termékeink. Így is biztosítva a gyári garanciális és jótállási feltételeket.
A garanciális feltételek gyártónként, márkánként eltérőek lehetnek, ezért összegyűjtöttük a legtöbb gyártó garanciális feltételét: